Vind hier de antwoorden op veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Stel deze gerust! Wij zullen de vraag beantwoorden en deze opnemen in de FAQ. U krijgt dus niet alleen antwoord op uw vraag, maar helpt ook anderen.
Internetmakelaars Nijmegen
Wat is Internetmakelaars Nijmegen?
Internetmakelaars Nijmegen is een NVM makelaarsdienst en werkt volgens het doe-het-zelf principe. Dit houdt in dat u een aantal zaken zelf kunt doen, bijvoorbeeld de bezichtigingen. Internetmakelaars Nijmegen is een lokaal makelaarskantoor met een online aanpak. Wij hanteren een vast tarief voor de verkoop van uw woning. Hierbij maken wij gebruik van speciaal ontwikkelde online tools en zetten Social Media strategisch in. De verkoper is actief betrokken bij het verkoopproces en blijft de regisseur van zijn eigen verkooptraject.
Voor wie is Internetmakelaars Nijmegen geschikt?
Voor iedereen die zelf zijn huis wil verkopen mét ondersteuning van een lokale NVM makelaar. U wilt grip houden en zicht hebben op het verkoopproces en/of vooraf zekerheid over de verkoopkosten, maar niet inleveren op professionaliteit.
In welke regio verleent Internetmakelaars Nijmegen haar diensten?
Internetmakelaars Nijmegen werkt in de regio Nijmegen. Hieronder vallen onder andere de gemeenten Nijmegen, Beuningen, Wijchen en Heumen. De regio Nijmegen onderscheidt zich als ziekenhuis- en universiteitsstad. De dynamiek is hierdoor anders dan in andere regio’s en onze service sluit hierop aan.
Hoeveel is de courtage?
Bij Internetmakelaars Nijmegen betaalt u geen courtage. U kunt kiezen uit verschillende verkooppakketten en betaalt hiervoor een vast bedrag. Hiernaast bieden wij diverse aanvullende diensten, middelen en producten die helpen bij het verkopen van uw huis. Deze extra’s kunt u per stuk en naar eigen behoeft toevoegen aan het pakket. Ook hierbij werken wij met vaste prijzen. Zo weet u precies waarvoor u betaalt.
Wanneer betaal ik de makelaarskosten?
Via onze webshop zijn verkooppakketten beschikbaar welke gelijk afgerekend kunnen worden via iDEAL.
Hoe zijn jullie bereikbaar?
Wij zijn bereikbaar via e-mail (nijmegen@internetmakelaars.nl) en telefoon (024-6690020). Uiteraard kunt u ook contact opnemen via Social Media. Daarnaast beschikken wij over een fysieke vestiging.
Hoe lang kan ik gebruikmaken van de dienstverlening bij een verkooppakket?
De aanschaf van een verkooppakket is in beginsel gericht op een dienstverlening voor 12 maanden.
Wat is het verschil tussen Internetmakelaars Nijmegen en een traditionele makelaar?
Internetmakelaars Nijmegen is een internetmakelaar. Dit houdt in dat de verkoper actief betrokken is bij het verkoopproces en bepaalde delen van het verkoopproces zelf verzorgt, bijvoorbeeld de verkooptekst en de bezichtigingen. Door bepaalde onderdelen zelf te doen, kan veel bespaard worden op makelaarskosten.
Wat is het voordeel van een NVM makelaar?
De NVM is de grootste brancheorganisatie in Nederland met betrekking tot onroerend goed. Wanneer een makelaar is aangesloten bij de NVM biedt dit zekerheid met betrekking tot de kwaliteit van deze makelaar. Om NVM makelaar te worden moet de vakbekwaamheid aangetoond worden door middel van examens. Daarnaast moet de NVM makelaar zijn kennis bijhouden door minimaal 8 dagdelen per jaar in de schoolbanken te zitten. Wanneer een makelaar is aangesloten bij de NVM, bent u er dus zeker van dat deze goed is opgeleid en gecertificeerd.
Daarnaast is er de NVM erecode. Hierdoor weet u bijvoorbeeld zeker dat de makelaar niet ook optreedt voor een opdrachtgever met tegenstrijdige belangen, bijvoorbeeld een potentiële koper. Bovendien is een NVM makelaar verplicht verzekerd tegen beroepsaansprakelijkheid.
Het verkoopproces
Ik heb een verkooppakket besteld. Hoe gaat het nu verder?
De lokale makelaar neemt contact op om een afspraak te plannen. Hij komt langs om de woning op te nemen, een verkoopplan te bespreken en een vraagprijsadvies te geven. Hierna kan u als verkoper aan de slag met de presentatie. De makelaar maakt, met de door de verkoper aangeleverde gegevens, een digitale woningbrochure en plaatst de woning onder andere op Funda.
Welke documenten moet ik aanleveren?
Getekende opdracht tot bemiddeling, alle akten waarin rechten gevestigd zijn met betrekking tot de woning, eigendomsbewijs, geldig legitimatiebewijs, definitief energielabel, tekeningen van de woning (en eventuele verbouwingen), NVM vragenlijst, lijst van zaken en een NEN2580 oppervlakteberekening.
Voor de NEN2580 oppervlakteberekening ontvangt u van ons een meetinstructie. U kunt er ook voor kiezen dit te laten doen. Via onze webshop kunt u een meetrapport aanschaffen. Onze expert komt de woning op locatie inmeten volgens de NEN2580 meetnorm en u ontvangt een betrouwbaar meetrapport.
Bij appartementen ontvangen wij ook graag de splitsingsakte, splitsingsreglement, meest recente VvE-stukken en een ingevulde VvE checklist.
Wie wordt mijn makelaar?
Internetmakelaars Nijmegen is een lokaal makelaarskantoor met twee NVM makelaars. Eén makelaar zal uw aanvraag snel oppakken en contact met u opnemen. Doordat het een kleinschalig, lokaal makelaarskantoor betreft, zullen zij beide makelaars echter op de hoogte zijn van de vorderingen. U kunt dus bij beide NVM makelaars terecht met vragen.
Komt de makelaar langs bij de woning?
Ja, na aanschaf van het verkooppakket neemt de lokale NVM makelaar contact op om een afspraak te maken. Hij maakt een opnamerapport en doet een waardebepaling voor de woning.
Wie maakt de foto’s?
De verkoper maakt de foto’s van de woning. U kunt er ook voor kiezen de foto’s te laten maken door onze fotograaf. Deze is gespecialiseerd in het fotograferen van woningen en zal de woning op een realistische manier vastleggen. Dit is als extra dienst verkrijgbaar via onze webshop.
Hoeveel foto’s mag ik plaatsen bij het Online Verkoop Pakket?
U kunt een onbeperkt aantal foto’s plaatsen. Wij raden aan om minimaal 15 foto’s te plaatsen.
Wie schrijft de verkooptekst?
De verkoper schrijft de verkooptekst. U kunt er ook voor kiezen dit uit te besteden. Via de webshop is dit als extra dienst te koop.
Wanneer wordt mijn woning op Funda geplaatst?
Nadat wij alle gegevens ontvangen hebben, wordt de woning op Funda geplaatst.
Krijg ik een te koop bord?
Uiteraard ontvangt u van ons een ’te koop’ V-bord ter promotie van uw woning. Indien gewenst kunt u via de webshop een extra bord aanschaffen.
Hoe krijg ik het te koop bord?
De makelaar neemt het bord mee wanneer hij langskomt voor de woningopname. Let op! Het te koop bord mag pas bevestigd worden als het huis op Funda staat.
Kan ik meedoen met de Open Huizen Dag?
U kunt als verkoper meedoen aan de NVM open huizen dag. Via de webshop kunt u dit aankopen. Wij regelen de vermelding op Funda. Ook ontvangt u een poster, sticker en brochure.
Wilt u buitenom deze reguliere NVM open huizen dagen een extra open huizen dag voor uw woning organiseren? Ook dat is mogelijk. Dit is wederom te koop in de webshop. De open huizen dag wordt dan kenbaar gemaakt op Funda en u ontvangt de benodigde materialen.
Wat is het voordeel van een uitgebreid Funda presentatie pakket?
Woningen met een uitgebreid Funda presentatie pakket worden gemiddeld langer bekeken en er wordt vaker contact opgenomen met de verkopende partij. Daarnaast krijgen potentiële kopers een completer beeld van de woning. Hierdoor krijgen zij een betere indruk van de woning en kunnen zij beter inschatten of de woning bij hun wensen aansluit. Bezichtigingen worden aangevraagd door daadwerkelijk geïnteresseerden. Uw woning wordt dus vaker en langer bekeken, potentiële kopers nemen vaker contact op en kijkers zullen oprecht geïnteresseerd zijn.
Kan ik mijn huis weer uit de verkoop halen?
U kunt er op elk moment voor kiezen de woning uit de verkoop te halen. Er worden geen intrekkingskosten gerekend.
Ik wil toch overstappen naar full-service. Is dit mogelijk?
Indien u tijdens het verkoopproces behoefte heeft aan de service van een traditioneel kantoor, dan is opschalen naar full-service kantoor Verbeek makelaars geen probleem.
Bezichtigingen
Wie verzorgt de bezichtigingen?
De verkoper verzorgt de bezichtigingen. Hierdoor bent u niet gebonden aan kantoortijden of een drukke makelaarsagenda. Bovendien kent de verkoper de woning en de buurt het beste! Mocht het toch onverhoopt anders lopen, dan kan de verkoper er alsnog voor kiezen de bezichtiging door de makelaar te laten verzorgen. Deze extra dienst is te vinden in onze webshop.
Hoe lang duurt een bezichtiging?
Dit hangt af van de woning. Gemiddeld duurt een eerste bezichtiging 20 tot 30 minuten. Bij de tweede bezichtiging moet u al snel van 30 tot 45 minuten uitgaan. Potentiële kopers bekijken het huis bij een tweede bezichtiging vaak kritisch waardoor het iets langer duurt.
Wat is de onderzoeksplicht?
De koper is verplicht de staat van de woning te onderzoeken. Gebreken die tijdens de bezichtiging ontdekt hadden kunnen worden, zijn voor rekening en risico van de koper. Deze kunnen niet als verborgen gebrek worden benoemd. De onderzoeksplicht geldt ook voor juridische aspecten met betrekking tot de woning, bijvoorbeeld het bestemmingsplan in de buurt.
Wat is de mededelingsplicht?
De verkoper heeft een mededelingsplicht. Dit houdt in dat de verkoper de koper moet informeren over zaken die van belang kunnen zijn, bijvoorbeeld gebreken zoals een lekkage. Dit geldt niet voor gebreken die de koper zelf kan zien. Hiervoor geldt de onderzoeksplicht.
Onderhandelingen
Iemand biedt de vraagprijs. Ben ik verplicht dit te accepteren?
Nee. De vraagprijs van een woning is een uitnodiging tot het doen van een bod. Het bieden van de vraagprijs is ook een bod. De verkoper beslist of hij het bod wel of niet aanvaardt of een tegenbod doet.
Wanneer is er sprake van onderhandelen?
Er zijn drie situaties waarna u in onderhandeling bent:
1. Als de verkopende partij reageert op een bod;
2. Als de verkopende partij een tegenbod doet;
3. Als de verkopende partij expliciet vermeldt dat er sprake is van een onderhandeling.
Let op: er is nog geen sprake van onderhandeling wanneer de verkopende makelaar aangeeft het bod met de verkoper te bespreken.
Moet ik in onderhandeling gaan met de eerste bieder?
Nee, dit hoeft niet. De verkoper bepaalt met wie hij in onderhandeling gaat.
Wat is een optie?
Met een optie wordt een potentiële koper een voorkeurspositie gegeven. Een optie wordt vaak gegeven voor maximaal een week. De verkoper mag in deze periode niet zonder meer een overeenkomst met een andere geïnteresseerde aangaan.
Koopovereenkomst
Wanneer is een overeenkomst tussen koper en verkoper bindend?
Een overeenkomst is pas bindend als dit is vastgelegd in een ondertekende koopovereenkomst. Een mondelinge overeenkomst is dus niet bindend.
Wat is een voorlopige koopakte?
Een voorlopige koopakte is de koopovereenkomst. Hierin staan de afspraken die gemaakt zijn tussen de verkoper en de koper. Als beide partijen de koopovereenkomst hebben getekend, komt de koop tot stand. De koop is definitief na het verlopen van de bedenktijd en eventuele ontbindende voorwaarden.
Wanneer wordt de voorlopige koopakte opgemaakt?
De voorlopige koopakte wordt opgemaakt wanneer de verkoper en koper het eens zijn over de belangrijkste zaken, waaronder de prijs, leveringsdatum en ontbindende voorwaarden. Ook eventuele afspraken over roerende zaken worden meegenomen. De NVM makelaar legt deze afspraken vast in de koopovereenkomst.
Wat houdt de drie dagen bedenktijd in?
Wettelijk is vastgesteld dat de koper drie dagen bedenktijd heeft na het tekenen van de koopovereenkomst. Dit houdt in dat de koper zonder opgaaf van redenen de koop kan ontbinden binnen deze periode. De bedenktijd gaat in wanneer een kopie van de getekende overeenkomst aan de koper ter hand is gesteld. Wanneer er een weekend tussen zit of de bedenktijd eindigt in het weekend, kan de bedenktijd langer duren. De NVM makelaar kan u hierover informeren en aangeven wanneer de bedenktijd eindigt.
Ontbindende voorwaarden
Wat is een ontbindende voorwaarde?
Partijen kunnen afspreken dat ontbindende voorwaarden van toepassing zijn. Dit is een waarborg voor de koper dat de koop kan worden ontbonden wanneer niet wordt voldaan aan de voorwaarden. De meest voorkomende ontbindende voorwaarden zijn het voorbehoud van financiering, van een bouwkundige keuring en van verkoop eigen woning.
Hoe lang gelden de ontbindende voorwaarden in de koopovereenkomst?
Dit kunnen partijen onderling afspreken en wordt vastgelegd in de koopovereenkomst.
Wat houdt een voorbehoud van financiering in?
Dit houdt in dat de koper de financiering rond moet kunnen krijgen, oftewel een hypotheek moet kunnen krijgen. Er wordt afgesproken dat de koop ontbonden kan worden als er voor een bepaalde datum geen hypotheek verkregen wordt. In dit voorbehoud zal ook een hypotheekbedrag staan. Daarnaast kan een maximaal bedrag voor de hypotheeklasten, een maximaal rentepercentage en/of een soort hypotheek afgesproken worden. Momenteel kan het traject bij de bank even duren, hierdoor is de geldende termijn van de ontbindende voorwaarde tegenwoordig vaak acht weken. Mocht het niet lukken, dan kan de koper uitstel vragen.
Wat houdt een voorbehoud bouwkundige keuring in?
Bij een voorbehoud bouwtechnische keuring komt de koper langs met een bouwkundige. Vooraf wordt een bedrag afgesproken dat niet overschreden moet worden. Wanneer de directe kosten dit bedrag overschrijden, kan de koop ontbonden worden. Een standaard bedrag hiervoor is €5.000,- aan directe kosten.
Er wordt steeds minder gebruikgemaakt van een voorbehoud bouwkundige keuring. Kopers laten een bouwkundige keuring vaak uitvoeren voor de koop of tijdens de 3 dagen bedenktijd. Er hoeft dan geen bedrag te worden afgesproken, de koper heeft immers nog niet getekend of zit nog in de bedenktijd. Bij tegenvallende uitkomsten, kan hij de koop ontbinden. Dit is voor beide partijen sneller en voorkomt bovendien discussie.
Verkocht
Welke documenten neem ik mee naar de notaris?
De notaris heeft vooraf alle benodigde documenten ontvangen. U hoeft enkel een geldig legitimatiebewijs mee te nemen.
Wanneer kan ik het geld uit de verkoop op mijn rekening verwachten?
Nadat u bij de notaris bent geweest voor de eigendomsoverdracht, regelt de notaris de financiële afwikkeling. Na verrekening van de hypotheekschuld, wordt de koopsom op uw rekening gestort. Dit kan enkele dagen in beslag nemen.
Wie betaalt de overdrachtsbelasting?
De overdrachtsbelasting valt onder de kosten koper en worden doorgaans door de koper betaald. Dit is niet het geval wanneer een woning vrij op naam (v.o.n.) wordt verkocht. De overdrachtsbelasting is op dit moment 2% voor bestaande woningen.
Wat houdt kosten koper (K.K.) in?
Onder de kosten koper vallen de overdrachtsbelasting, de notariskosten voor de akte van levering en de kadasterkosten.
Naast de kosten koper moet de koper ook rekening houden met de volgende kosten: notariskosten hypotheekakte, kadasterkosten hypotheekakte en BTW.
Wat is een energielabel?
Het energielabel geeft aan hoe energiezuinig een huis is. De labels variëren tussen A en G. Een woning met een A-label is het meest energiezuinig en een woning met een G-label het minst. Een definitief energielabel is sinds 2015 verplicht. Wordt een woning verkocht zonder definitief energielabel, dan riskeert de verkoper een boete. Een energielabel is maximaal 10 jaar geldig. Via zoekuwenergielabel.nl kan men controleren of voor een woning een energielabel aanwezig is.
Wat is de Nationale Hypotheek Garantie (NHG)?
Een hypotheek met NHG voldoet aan normen voor verantwoord lenen. Hierdoor weet u zeker dat de lening niet hoger is dan wat u financieel kunt dragen. Zo blijft er voldoende geld over voor andere uitgaven, bijvoorbeeld de boodschappen. Daarnaast ontvangt u bij een NHG hypotheek vaak korting op de hypotheekrente. Ook heeft u met een NHG hypotheek een vangnet wanneer u door persoonlijke omstandigheden de hypotheek niet meer kunt betalen.
NWWI taxatie
Waarom een taxatie?
Een taxatierapport is een middel ter beheersing van de risico’s voor zowel de koper als de geldverstrekker. Een taxatierapport is in ieder geval nodig voor een NHG-hypotheek, maar nagenoeg alle geldverstrekkers vragen een door het NWWI gevalideerd taxatierapport.
Waarom een NWWI taxatie?
Een door het NWWI gevalideerd taxatierapport wordt door alle geldverstrekkers in Nederland geaccepteerd. Het is zelfs verplicht bij NHG-financieringen. Een NWWI taxatie geeft partijen inzicht in de wijze waarop de getaxeerde waarde is vastgesteld.
Taxateurs die aangesloten zijn bij het NWWI werken volgens een uniform proces. De taxateur stelt op basis van zijn expertise en kennis van de lokale markt de waarde vast. NWWI taxateurs moeten aan strenge toegangseisen voldoen, waardoor kwaliteit gegarandeerd is. Bovendien mogen de taxateurs alleen werken in een vastgesteld gebied. Hierdoor wordt ook lokale marktkennis gegarandeerd.
Hoe verschilt de taxatie van een waardebepaling?
Beiden worden uitgevoerd door een taxateur en de benodigde stukken zijn gelijk. Het verschil zit in het doel en in het eindrapport. Een taxatierapport is zeer uitgebreid en geeft inzicht in de wijze waarop de getaxeerde waarde is vastgesteld. Een waardebepaling omvat de verwachte verkoopwaarde en een vraagprijsadvies. Vaak ontvangt u de afmetingen van de woning, de kadastrale gegevens en enkele referentiewoningen waarop de waardebepaling gebaseerd is. De laatste is dus slechts gericht op de verkoop van de woning, terwijl een taxatie vaak is gericht op het verkrijgen van financiering.
Welke documenten heeft de taxateur nodig?
De taxateur heeft een eigendomsbewijs, de tekeningen / plattegronden van de woning nodig en indien beschikbaar het energielabel.
Hoe lang duurt het opmaken van het rapport na de taxatie?
Wij verwerken de taxatie zo snel mogelijk. In de meeste gevallen kunnen wij het rapport binnen een week aanleveren.