Woningmarkt
Het aantal woningverkopen komt dit jaar nóg hoger uit dan begin van het jaar werd gedacht. Ook de woningprijzen stijgen in 2017 meer dan eerder voorspeld. Daarnaast bedraagt de looptijd van verkochte woningen nu 63 dagen, 25 dagen minder dan een jaar geleden. Woningverkopers zitten op rozen. Toch?
Zeker! De cijfers liegen er niet om. Het Economisch Bureau van ABN AMRO verwacht ten opzichte van 2016 een stijging van het aantal verkopen met maar liefst 15%. Eerder ging zij uit van een stijging van 5%. In de Woningmarktmonitor van juli 2017 meldt Het Economisch Bureau dat het nu een stijging verwacht van 7% in plaats van de voorheen gedachte 5%.
Nadat eerder het aantal woningverkopen vooral in de grote steden van de Randstad steeg, ervaren nu ook andere regio’s een opleving. Kopers moeten steeds sneller bieden en boven de vraagprijs bieden vormt er geen uitzondering meer. De stijging van de verkopen is het sterkst in de provincies die eerder nog achterbleven. Een belangrijke oorzaak hiervan vormt het geslonken woningaanbod.
Cijfers NVM
Ook de cijfers die de NVM deelt over het tweede kwartaal van 2017 zijn indrukwekkend. In dit kwartaal wisselden ruim 42.600 bestaande koopwoningen van eigenaar. De prijs van de gemiddeld verkochte woning nam toe tot € 258.000, een plus van 9% ten opzichte van vorig jaar.
De looptijd van verkochte woningen bedraagt nu 63 dagen, 25 dagen minder dan een jaar geleden.
Het verschil tussen de oorspronkelijke vraagprijs en transactieprijs daalde tot 1,7%. Maar liefst 22,5% van de woningen wordt boven de vraagprijs verkocht. De verkoopkans van woningen, die te koop komen, neemt verder toe. 65% van de nieuw in aanbod gekomen woningen (in het eerste kwartaal 2017) is binnen 90 dagen verkocht.
Kansen
Daar een koper op dit moment gemiddeld kiest uit vijf te koop staande woningen, is het belangrijk dat de verkoper zijn woning online gericht presenteert aan een zo groot mogelijke én relevante doelgroep. Sites als Funda.nl en Jaap.nl bieden hiervoor goede basismogelijkheden. Het slim en strategisch inzetten van sociale mediakanalen als Facebook én het gebruik van Google maakt dit bereik nog vele malen groter. Zeker als jouw makelaar weet hoe deze kanalen werken en de online cijfers regelmatig analyseert en interpreteert. Daarnaast profiteren woningverkopers ook als zij een vast bedrag afspreken voor de ondersteuning die de makelaar biedt. Dan weet zij vooraf precies wat de verkoop oplevert en zitten zij pas echt op rozen.
Bronnen
Op de hoogte blijven?
Wilt u op de hoogte blijven van aanbiedingen, nieuws en tips? Volg ons op Social Media!
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.